Wajib Tahu, Flip Flop Ternyata Jauh Lebih Berbahaya Dari Pada High Heels

Sehingga kini, high heels kerap dimaksud jadi penyebabnya kesakitan serta permasalahan kaki pada wanita. Tetapi nyatanya, flip-flop juga memberi bahaya kemalangan, sekian menurut penyelidikan yang baru. Berdasar pada penyelidikan itu, flip-flop bertanggungjawab atas 1, 4 juta masalah kemalangan jalan raya di jalanan negara Inggeris tiap-tiap tahunya. Hal semacam itu kerana ketika menggunakan sandal, kaki wanita tak boleh mencapai pedal brek dengan cara berkesan.

Seperti ditulis dari Daily Mail, sejumlah 1. 055 ingindara wanita di Inggeris dilibatkan dalam penyelidikan yang dikerjakan oleh syarikat insurans Sheilas 'Wheels. Dari situ, mereka dapati 27% wanita mengakui menggunakan flip-flop membuatnya ikut serta dalam kemalangan. Bahkan juga 60% menjelaskan bila alas kaki jadi penyebabnya paling utama mereka kehilangan kawalan ketika memandu.

"Tidak beberapa orang yang tahu bila alas kaki serta merubah keselamatan dalam memandu," jelas Jacky Brown dari Sheilas 'Wheels.

Sebab nyatanya cuma ada satu dari lima ingindara yg tidak bikin pusing alas kaki yang perlu dipakai bila mahu memandu dengan selamat serta selesa, sekian menurut Brown. Anda boleh tidak yakin, namun terlebih dulu semak dahulu kenyataan mengenai bahaya menggunakan flip-flop seperti di bawah ini:

1. Arthritis
Bila anda sangat lama menggunakan flip-flop dengan kedudukan rata waktu jalan, jadi boleh menyebabkan munculnya arthritis atau sakit sendi.

2. Mengundang bakteria pada kaki
Apabila anda memakai flip-flop sepanjang masa, di hawa terbuka, jadi hal itu dapat menarik tak kurang dari 15. 000 bakteria untuk melekat di kaki anda. Serta ia pasti merugikan untuk keadaan kesihatan anda serta keluarga.

3. Bahaya waktu memandu
Jauhi memandu, baik itu dengan motosikal atau kereta, memakai flip-flop. Terlebih yang sudah longgar serta tidak tebal. Permukaannya yang rata boleh menyebabkan slip dan tergelincir, begitu membahayakan keselamatan anda.

4. Sakit belakang
Lantaran tidak ada penyokong di lengkungan kaki dan tumit, jadi menggunakan flip-flop sangat lama boleh menyebabkan munculnya sakit pergelangan kaki dan sakit pinggul. Bila dilewatkan, jadi boleh melarat jadi sakit punggung.

5. Tidak ada penyangga
Bentuk flip-flop yang rata, tidak mempunyai penyangga untuk tumit kaki serta lengkungan kaki penggunanya itu tak baik untuk keselesaan serta kesihatan. Alas kaki yang sesuai iaitu yang mempunyai penyangga untuk tumit serta lengkungan kaki.

Survey berasingan juga menunjukkan kalau selipar jepis boleh jadi satu diantara penyebab kemalangan. 1 dari 9 ingindara motosikal kemalangan lantaran sandal mereka tersangkut pada pedal gas. Pemakainya juga masihlah dapat rasakan tertusuk duri.

Dengan semuanya pertimbangan ini, doktor menyimpulkan kalau flip-flop lebih berisiko dari high heels.

Subscribe to receive free email updates: