Panduan Cara Salat Terawih Sendiri di Rumah

Cara Salat Terawih Sendiri - Saat kerjakan salat tarawih 11 rakaat, apa yang perlu dilakukan? Bagaimana tata langkahnya? Apakah kita memakai pola 4 rakaat sekali salam? Atau mungkin dua rakaat sekali salam? Mengenai hal semacam ini, semua benar karana merujuk pada dua kisah tidak sama. Mereka yang melakukan salat empat rakaat sekali salam merujuk pada pernyataan Ibunda Aisyah, "Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam melakukan solat 4 rakaat, jadi jangan sampai tanyakan mengenai bagus dan panjang raka'atnya. Lalu beliau melakukan solat 4 rakaat lagi, jadi jangan sampai tanyakan mengenai bagus dan panjang raka'atnya. "(H. R. Bukhari).

Cara Salat Terawih Sendiri

Mengenai yang berkeyakinan salat dua rakaat sekali salam, merujuk pada sabda Rasulullah, "Shalat malam iaitu dua rakaat dua rakaat. "(H. R. Bukhari). Dengan hal tersebut, ke-2 jenis langkah pelaksanaan solat tarawih ini insya Allah semua sah.

Cara salat Terawih sendiri sama seperti ketika salat berjamaah. Seorang boleh pilih solat tarawih dengan 4 rakaat + 4 rakaat + 3 rakaat solat witir. Mungkin saja juga, yang lebih paling utama, kerjakan salat dengan 2 rakaat + 2 rakaat + 2 rakaat + 2 rakaat + 3 rakaat solat witir.

Berkaitan dengan surah yang di baca sepanjang salat tarawih, tak ada ketetapan mesti membaca surat tertentu. Tetapi alangkah sempurnanya bila dalam salat tarawih sepanjang bln. Ramadhan, kita boleh mengkhatamkan bacaan Al-Quran.

Bacaan Niat Salat Terawih

Lantas bagaimana dengan kemahuan salat tarawih? Kemahuan sebaiknya di lafalkan dalam hati karana berkaitan dengan ketulusan kita melaksanakan ibadah pada Allah. Akan tetapi, untuk yang terasa lebih afdal membaca kemahuan dengan bahasa Arab, dapat melafazkan, "Ushalli sunnatat taraawiihi rak'ataini (ma'muman / imaaman) lillahi ta'aalaa" yang bermaksud "Aku kemahuan solat Tarawih dua rakaat (jadi makmum / imam ) karana Allah Ta'ala. "

Bacaan Doa Salat Witir

Kerapkali kita merasakan jamaah salat tarawih membaca doa tertentu tiap-tiap usai salam. Berkaitan hal semacam ini tak ada kisah yang membetulkan ada doa itu. Yang di ajarkan oleh Rasulullah hanya doa sesudah solat witir.

Subscribe to receive free email updates: