Inilah 4 Bahaya Tidur Setelah Makan Sahur

Sahur memerlukan kita bangun tidur lebih pagi dari umumnya. Hal semacam ini yang membuat anda segera tidur sesudah sahur. Sesungguhnya ada beberapa kesan negatif yang di terima oleh badan bila selepas sahur segera tidur. Tersebut sebahagian permasalahan yang diakibatkan.

1. Perut buncit serta berat badan naikSesudah makan serta kenyang, badan memerlukan masa untuk memproses semua. Namun bila kita akan tidur demikian selepas sahur, lemak boleh tertimbus dalam perut serta tidak akan boleh diolah dengan baik. Mengakibatkan, perut jadi buncit serta kemungkinan besar berat badan juga bakal naik.

2. Refluks asid perutHati-hati, makanan yang baru masuk ke perut boleh berbalik, semula di lambung lalu jadi ke kerongkong. Ini namanya refluks. Bila ini berlaku, kerongkong bakal merasa panas seperti terbakar. Tidak cuma itu, mulut juga jadi merasa pahit. Tentunya tidak selesa sekali kan bila habis makan sahur, kita akan alami perkara semacam ini.

3. Rasa panas di ruang dadaMasa kita tidur, sistem penghadaman bekerja lebih keras untuk mengolah makanan. Bila habis makan sahur segera tidur, kita akan terdedah terkena sakit maag akibatnya kerana meningkatnya kandungan asam lambung. Naiknya zat asam berikut yang boleh menyebabkan sensasi panas di ruang dada.

4. berisiko dilucutkan jawatanPenyelidikan yang mengatakan kalau seorang yang berhenti seketika pada tidur dan makannya lebih lama, risikonya diserang masalah stroke rendah. Dengan kata lain, bila kita akan tidur sesudah makan (tidak berikan masa rehat yang cukup), jadi risiko dilucutkan jawatan bakal bertambah.
Bahaya Tidur Setelah Sahur
Tetapi, tidak butuh kuatir terdapat banyak jalan keluar meminimakan kesan negatif yang diakibatkan, Bila memanglah rasa kantuknya tidak tertanggung sesudah makan sahur, usahakan untuk tidur sesudah dua jam selesai makan sahur. Berikan jeda masa yang cukup untuk berikan peluang badan mengolah makanan yang baru dimakan sebelum tidur.

Boleh dengan juga mengakhirkan makan sahur. Malam terlebih dulu tidur lebih awal, lantas waktu bangun untuk sahur, badan telah bugar. Hingga masa usai makan sahur, tidak terasa mengantuk lagi lantaran keperluan badan untuk berehat telah mencukupi terlebih dulu.

Kerjakan kesibukan dahulu sebelum tidur lagi. Boleh dengan menunaikan solat Subuh dahulu, lantas berzikir, serta membaca Al Quran. Berikan masa badan untuk memproses makanan yang baru kita mengambil masa sahur. Baru kemudian dapat tidur lagi.

Subscribe to receive free email updates: