Cara Mandi Wajib Yang Betul, Lakukan Sebelum Ramadhan Tiba !!!

Mandi wajib atau biasa kerap dimaksudkan mandi junub adalah perkara utama yang perlu dikerjakan oleh tiap-tiap muslimin. Sebab, mandi wajib jadi prasyarat wajib yang perlu dikerjakan sebelumnya menggerakkan beribadah. Oleh karenanya langkah mandi wajib yang betul mesti di ketahui. Terlebih untuk yang barusan alami hadats besar seperti keluar air mani, sesudah bersetubuh atau sesudah haid atau nifas. Cara mandi wajib yang betul mesti di ketahui karana bila tak, kualiti beribadah kita jadi soalan. Ini karana bila mandi wajib tak betul, beribadah jadi tak sah. Cara mandi wajib yang betul ini cukup mudah, serta boleh memakai air type apa sajakah baik itu air hujan, air paip, atau air pancut. Yang pasti terbangun benar kesucian air itu. Mandi wajib tidak butuh lama-lama. Boleh cepat, seandainya langkah mandinya smpurna. Dalam pengertian sesuai sama rukun serta ketetapan mandi wajib. Di bawah ini Tips mandi wajib yang betul kami kutip dari seraplimau.com boleh dipakai untuk ke-2 lelaki serta wanita.

Cara Mandi Wajib Yang Betul, Untuk Lelaki & Wanita

  1. Usahakan menghadap kiblat
  2. Niat/Kemahuan saat air hingga ke badan
  3. Membaca "Bismillah"
  4. Membersihkan tangan sejumlah tiga kali
  5. Membersihkan kemaluan dengan tangan kiri
  6. Bersihkan atau menyucikan tangan kiri dengan sabun
  7. Berwudhu. Wudhu boleh dilakukan seperti umumnya biasa dikerjakan sebelum lakukan solat. Dan boleh tunda membersihkan kaki sesudah usai mandi.
  8. Membersihkan kepala dengan mengelap rambut dengan cara meratakan kepala lalu siram 3 kali dengan air. Pada masa menyiram kepala, mesti bermula dengan sebelah kanan, lalu sebelah kiri dan sebagainya sisi tengah kepala. Untuk wanita yang mandi untuk haid atau mandi junub, mesti melepas ikatan rambut itu.
  9. Mengawali dengan sisi kanan badan.
  10. Meratakan air ke semua badan
  11. Berwudhu bila akan kerjakan solat fardhu. Ketidaksamaan pada mandi wajib dengan mandi sunat hanya pada tujuannya sahaja. Langkah cara mandi yaitu sama.

Subscribe to receive free email updates: