Bahaya, Sering Minum Teh dan Kopi Panas Nyatanya Menyebabkan Kanser

Rutin minum minuman panas begitu berisiko. Menurut laporan dari Badan Kesihatan Dunia (WHO, minuman panas boleh jadi penghubung hadirnya kanser pada badan manusia. Kanser yang dihubungkan dengan rutin ini yakni kanser esofagus atau kerongkong. Hal semacam ini tersingkap dalam pertemuan antarabangsa yang diikuti oleh 23 saintis. Mereka lakukan analisa dari stusi yang pernah ada terlebih dulu serta mengutip tiga kajian paling utama. Dalam kajian ini, dikerjakan analisa pada sukarelawan yang di ketahui suka minum kopi atau teh dalam keadaan masihlah panas. Mereka di ketahui lebih berisiko terkena kanser kerongkong. Kanser ini mempunyai peratusan 0, 5% daripada penduduk dunia.

Sesungguhnya penyelidik belum yakini mengapa minuman panas boleh mengakibatkan kerosakan beberapa sel yang sihat di dalam kerongkong. Bahkan juga, orang yang punya kebiasaan minum saat suhu airnya masihlah panas risikonya hingga 2 x ganda barah ini.
"Minuman panas boleh tingkatkan risiko kanser kerongkong sejumlah 2 x," kata Mariana Stern, PhD, profesor epidemiologi di University of Southern California serta ahli WHO, seperti diambil laman Okezone.
Minuman yang dalam kumpulan panas ini mempunyai suhu diatas 63 darjah Celsius. Pengambilan minuman pada suhu itu berisiko menyebabkan kanser ini. Bila tak mempunyai thermometer khas makanan atau minuman, air dengan suhu itu setara dengan suhu standard kopi yang baru sahaja dituangkan ke satu wadah. Suhu kopi yang barusan diolah melalui mesin rata-rata di angka 63 darjah Celsius.
Berkaitan minuman teh yang sering diseduh pada suhu air mendidih meraih 100 darjah Celsius, baiknya bersabar dulu sebelum mengambilnya. Walau sekian, baik kopi ataupun the yang diseruput pada suhu yg tidak berisiko tetaplah memberi faedah untuk kesihatan.

Subscribe to receive free email updates: