Amazing, Tertawa Ternyata Boleh Turunkan Berat Badan

Tertawa iaitu hal yang murah serta gampang kita kerjakan, tetapi kaya faedahnya. Waktu tertawa, badan kita bertindak balas dengan turunkan kandungan hormon tekanan (seperti kortisol, adrenalin, serta dopamin) dan tingkatkan hormon perkembangan yang bertindak membuat perlindungan kita dari penyakit dan jangkitan. Diluar itu, ketawa boleh merangsang pengeluaran sel T serta globulin, dua sel yang begitu utama dalam system pertahanan badan melawan kuman. Teori itu ditambah sokongan satu kajian oleh Loma Linda University yang tunjukkan kalau ketawa boleh tingkatkan pengeluaran immunoglobulin untuk system pertahanan badan sebanyak 14%.
Mahukan Diet? tertawa Saja

Di samping faedahnya dalam melindungi kesihatan badan, tertawa nyatanya dapat juga turunkan berat badan. Seperti diterangkan terlebih dulu, ketawa boleh turunkan kandungan hormon stres pada badan, termasuk juga kortisol. Kortisol iaitu hormon stres yang merangsang seorang untuk makan, turunkan metabolisme sesudah makan, serta menaruh lemak. Dengan tertawa, kesan kortisol pada badan kita juga boleh dikurangkan.

Sebelum kita bercakap mengenai pembakaran kalori dengan tertawa, tersebut disini contoh aktiviti yang biasa anda kerjakan serta jumlah kalori yang bakal terbakar dengan melakukan aktiviti itu:

Type Kegiatan Jumlah Kalori Yang Terbakar
jogging 171
Basikal statik 170
berkebun 68
membeli-belah 40
nyetir 34
menulis 25

Senarai itu beberapa besar menuntut kita untuk bekerja fizikal, tetapi tak dengan tertawa.

Tertawa dapat menolong membakar kalori dengan tingkatkan frekuensi jantung sehingga 10-20%. Dengan peningkatan frekuensi jantung, metabolisme kita juga bertambah yang bererti badan bakal membakar kalori lebih banyak sesudah kita tertawa. Lantas, berapakah banyak kalori yang terbakar?

Dengan tertawa sepanjang 15 minit satu hari, kita boleh membakar sekitaran 10-40 kalori. Jumlah kalori ini sepadan dengan pengambilan tiga buah kerepek bebas garam tanpa ada rasa bersalah. Apabila rutin tertawa ini kita aplikasikan dalam setahun, kita boleh turunkan berat badan sejumlah 1. 8 kg cuma dengan tertawa.

Mulai saat ini, cuba kerjakan bebrapa rutin positif yang bikin anda bahagia, bahkan juga tertawa. Terkecuali baik untuk kesihatan, bonusnya iaitu berat badan anda bakal menyusut serta sesuai dengan pergantian pola makan serta bersenam, anda bakal selekasnya meraih berat badan yang anda idamkan.

Subscribe to receive free email updates: