Ajaib, 5 Penyakit Ini Boleh Sembuh Dengan Berpuasa

Puasa merupakan salah satu beribadah yang menahan hawa nafsu. Selain menjalankan perintah Allah, puasa juga berguna untuk kesihatan baik fizikal dan juga mental. Hal itu disebabkan karana puasa dihubungkan dengan sistem detoksifikasi atau pengeluaran toksin dari dalam badan. Bahkan juga, dengan berpuasa seorang boleh terlepas dari pelbagai penyakit. Diambil dari buku Therapy Puasa: Faedah Puasa Dilihat Dari Prespektif sains moden, karangan Dr Abdul Jawwad ash-Shawi, puasa boleh menyembuhkan beberapa penyakit berisiko, sebagai berikut.

  1. Penyakit-penyakit akibat obesiti, seperti, arterisklerosis (penebalan pembuluh nadi), hipertensi (desakan darah) serta sebahagian penyakit jantung.
  2. Sebahagian penyakit aliran darah periferal, umpamanya penyakit raynaud serta penyakit Buerger.
  3. Penyaki-penyakit yang disebabkan oleh pengumpulan toksin serta sisa-sisa yang berisiko didalam badan.
  4. Penyakit radang sendi (gout) akut (rematoid). Ini cuma boleh dirawat dengan therapy puasa yang berkaitan.
  5. Puasa dapat mengimbangi penambahan keasidan perut, yang nanti menolong menghindar serta menyembuhkan menyingkirkan luka lambung dengan ubat yang sesuai sama.

Terkecuali menyembuhkan penyakit, puasa juga mempunyai banyak faedah dari sisi kesihatan yang lain yakni, dengan berpuasa memberi peluang pada mesin-mesin pencernaan serta penyerapan dalam system pencernaan. System itu untuk menggerakkan manfaatnya dengan cara maksimum serta prima. Puasa juga memberi masa rehat fisiologi untuk system pencernaan.

Diluar itu, rasa haus yang disebabkan puasa boleh menolong penyediaan kuasa ke dalam badan serta tingkatkan kekuatan belajar dan menguatkan ingatan. Serta sedikit yang tahu bila dengan berpuasa boleh tingkatkan kesuburan lelaki

Subscribe to receive free email updates: