Waspada, 5 Hal di Rumah Anda Yang Boleh Sebabkan Kanser

Tidak dinafikan, kita mungkin diserang karsinogen (bahan yang menyebabkan kanser) di mana-mana. Cuma saja, hadirnya karsinogen dirumah kerapkali luput dari perhatian kita. Nah, supaya anda lebih bersedia, di bawah ini adalah 5 hal dirumah yang nyatanya menyembunyikan bahaya kanser, seperti yang ditulis melalui thehealthsite.

1. Product pembersihan
Product pembersihan (seperti bahan pencuci) yang anda pakai seharian dirumah mengandungi bahan kimia seperti fenol alkil, riclosan serta tetrachloroethylene. Jejeran bahan kimia ini boleh mengganggu system endokrin dengan menyebabkan tidak seimbangan hormon. Tidak cuma itu, bahan kimia itu sudah dihubungkan dengan pelbagai jenis kanser seperti kanser payudara serta prostat.

2. Makanan dalam tin
Tin yang umumnya dipakai untuk pakej makanan dilapis dengan Bisphenol A (BP A) yang disebut susunan plastik tidak tebal. BP A dihubungkan dengan tidak seimbangan hormon serta boleh menyebabkan hormon bergantung pada type tumor seperti kanser payudara serta kanser prostat. BP A juga dikaitkan dengan kemandulan pada lelaki ataupun wanita dan menyebabkan pelbagai masalah seperti Poli Cystic Ovarian Syndrome (PCOS).

3. Sayur serta buah
Beberapa besar dari kita konsumsi buah yang dibeli dari pasar atau pasar raya. Hingga, tidak banyak dari kita yang tahu bagaimana sayur serta buah itu dirawat sehingga buahnya di tuai. Tidak tidak sering, buahd an sayur-sayuran memperoleh racun serangga, racun perosak dan baja kimia yang dipakai terlalu berlebih. Hal semacam ini dikerjakan untuk mengelak sayur serta buah cepat busuk atau untuk tingkatkan hasil tuaian.

4. Peralatan masak
Periuk dan kuali anti lengket sekarang ini sangatlah umum diketemukan di dapur. Tetapi, periuk atau kuali anti-melekat susunan Poly Tetra Fluoro Ethylene (PTFE) yang keluarkan asap beracun ketika di panasi dalam suhu yang tinggi. Bahaya, saat susunan ini terhakis serta ditelan, jadi susunan ini cukup susah untuk di hilangkan dari pada badan. Susunan yang ditelan atau bahkan juga asap yang dihasilkan boleh menyebabkan kanser, tidak selamat untuk ibu hamil sekalian boleh turunkan system imuniti badan.

5. Kosmetik
Terutama untuk kaum wanita, memakai product kosmetik seperti deodoran, bedak, losyen, lipstik serta yang lain seakan-akan sudah jadi sisi yang dipisahkan dari dianya. Namun, semuanya product kosmetik itu mengandungi bahan kimia seperti phthalates, triclosan, parabens yang mengganggu manfaat endoktrin. Jejeran bahna kimia itu sudah dihubungkan dengan kanser.

Subscribe to receive free email updates: