Manusia Seperti Inilah Yang Boleh Hidup Di planet Mars, Anda Salah Satunya?

Sehingga kini planet Mars disangka peluang masihlah boleh dihuni oleh makhluk hidup. NASA sendiri mempunyai angan untuk memberangkatkan manusia ke sana. Tetapi tinggal di Planet Merah itu bukanlah hal yang mudah kerana diperlukan beberapa orang dengan ciri-ciriistik tertentu. Maksudnya supaya saat hingga disana, orang itu dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran di Mars.

Disibakkan Dr Jonathan Clarke, Presiden Mars Society Australia, manusia yang di hantar ke Mars sekurang-kurangnya hanys kuasai sebahagian kemahiran tertentu. Dengan kekuatan ini diinginkan saat hingga disana masihlah dapat bertahan serta mungkin saja memanglah boleh menduduki planet itu dalam tempoh lama.

Keadaan Mars begitu tidak sama dengan bumi. Mars mempunyai graviti yang lebih rendah. Jadi disana tidaklah terlalu kesusahan untuk mengangkat benda-benda yang berat serta besar. Disamping itu beberapa orang yang gagasannya di hantar ke Mars kelak bakal tinggal selari untuk saat yg tidak sebentar, bahkan juga sampai bertahun-tahun.

 "Fikirkan tentang bagaimana anda boleh hidup di Mars," kata Dr Clarke. "Anda bakal tinggal di bilik kecil dengan sebahagian orang, mungkin saja lima atau enam angkasawan. Anda memerlukan sekumpulan orang yang menginginkan tinggal bukan sekadar sekian hari atau bln., Tetapi untuk bertahun-tahun, "tambahnya.

Diluar itu, hidup di Mars, seorang mesti memahami tentang pekerjaannya sendiri. Dia mungkin saja mempunyai dua atau tiga pekerjaan sekalian.

"Anda mesti tahu peluang dua atau tiga pekerjaan lain sehingga anda boleh melakukannya dalam keadaan darurat. Anda boleh lakukan pertolongan pertama, rawatan. Anda harus juga dapat memandu pesawat luar angkasa ketika ia mendarat atau mungkin saja memandu rover, "tuturnya.

Subscribe to receive free email updates: