Makanan Yang Sering Anda Makan Ini Ternyata Boleh Sebabkan 4 Jenis Kanser

Pertama kalinya diperkenalkan oleh pendatang asal Jerman di era 19, populariti hot dog tumbuh dengan amat cepat serta jadi makanan cepat saji yang paling banyak di gunakan di akhir era ke-20 serta 21. Walau bagaimanapun, makanan ini mempunyai risikonya, hot dog juga jadi satu diantara makanan yang paling berisiko untuk dimakan. Seperti yang sudah diketemukan dalam kajian paling baru yang mengatakan kalau hot dog boleh menyebabkan 4 jenis kanser. Menurut laporan paling baru dari Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO), semuanya daging olahan termasuk juga daging merah boleh menyebabkan kanser. Lantas, type kanser apa sajakah yang dapat diakibatkan dari hot dog?

Sistem pembuatan hot dog digabungkan dengan beberapa zat aditif, termasuk juga jumlah tinggi garam, sirap jagung, nitrat dan bahan kimia yang lain, yang beberapa besar sudah dihubungkan dengan kanser. Diluar itu, bahaya kesihatan pengambilan hot dog bersamaan dengan merokok, menurut organisasi Physicians Committee for Responsible Medicine. Zat aditif paling berisiko yang ada pada hot dog iaitu nitrat serta nitrit, yang boleh mengikat amina pada suhu tinggi hingga boleh membuat nitrosamin.

Berita buruknya lagi, nitrosamin berbentuk karsinogenik. Bahkan juga, ada bukti kalau sebatian-sebatian kimia dalam hot dog bertanggungjawab atas 4 type kanser tersebut:

  • Kanser pundi kencing
  • Kanser usus besar
  • kanser perut
  • Serta kanser pankreas.

Mengambil satu buah hot dog satu hari boleh tingkatkan risiko kanser kolorektal sehingga 21%, menurut American Institute for Cancer Research. Malangnya, hot dog organik juga mengandungi nitrit, bahkan juga kadang-kadang dalam jumlah yang lebih tinggi daripada hot dog umum.

Subscribe to receive free email updates: