Kesan Negatif Makan Buat Nanas Yang Perlu Anda Ketahui

Pengambilan buah hal yang menyihatkan, sebab nutrisinya dapat mengelak badan diserang oleh sebahagian jenis penyakit. Satu diantara buah-buahan yang lazat yang terdapat banyak di negara tropika seperti Malaysia iaitu nanas. Cita rasa nanas yang manis asam begitu menggugah selera, terkecuali banyak juga mengandungi nutrisi berbentuk vitamin, mineral, dan serat yang menyihatkan pencernaan. Walau demikian butuh di perhatikan juga kalau nanas mengandungi enzim yang bernama bromelain. Di segi lain enzim itu menaruh faedah, walau demikian dalam jumlah tertentu ia boleh menyebabkan kesan negatif pada badan. Apa sajakah kesan negatif mengambil nanas? Laman Boldsky telah mendedahkan seperti di bawah ini:

Perparah alergi
Bila anda miliki alergi pada hawa dingin atau debu, jadi sebaiknya jauhi mengambil nanas. Enzim yang ada pada nanas menyebabkan tekak jadi lemah, gatal, menghasilkan semakin banyak lendir serta jadi parah alergi.

Pacu keguguran
Untuk wanita yang tengah hamil muda, jauhi mengambil nanas dahulu hingga umur kandungan anda cukup besar. Ini kerana nanas tingkatkan risiko keguguran pada janin anda.

Sakit sendi
Pesakit arthritis atau sakit sendi juga disyorkan untuk tidak makan buah berwarna kuning itu, lantaran boleh bikin rasa nyeri sendi semakin tambah kronik.

Sinus memburuk
Penyakit sinus juga boleh jadi lebih buruk jika anda makan buah nanas, sebab ia menyebabkan pengeluaran lendir di hidung serta tekak.

Memberi jelek kesan ubat
Enzim bromelain yang ada pada nanas boleh juga mempengaruhi kesan sebagian type ubat, umpamanya antibiotik. Kesan ubat itu bakal lebih buruk serta mengakibatkan kerosakan bila anda makan nanas sebelumnya atau seterusnya.

Subscribe to receive free email updates: