Bahaya, Menyimpan Kentang Dalam Peti Sejuk Boleh Picu Kanser

Beritafresh.com - Dalam beberapa hal, suhu sejuk memanglah cukup dapat dihandalkan untuk menaruh makanan supaya lebih tahan lama. Cuma saja, hal semacam ini tidak berlaku untuk sebahagian type makanan, satu di antaranya kentang. Pasalnya, menaruh kentang dalam kentang menaruh potensi bahaya untuk kesihatan. Masa kentang disimpan dalam peti sejuk, pati yang ada pada kentang bakal bertukar jadi gula. Apabila dibakar atau digoreng, gula itu bakal bercampur dengan asparagin asid amino. Masa bercampur keduanya bakal membuahkan kimia akrilamida yang di ketahui berisiko untuk kesihatan.

Kenapa akrilamida berisiko?
Akrilamida iaitu bahan kimia yang digunakan dalam sistem industri seperti prosuksi kertas, pewarna serta plastik. Jejak akrilamida boleh juga anda dapatkan pada makanan, terlebih makanan pakej.
Kentang goreng serta kentang goreng yaitu type makanan yang mempunyai kandungan akrilamida lebih tinggi berbanding dengan makanan yang lain. Bahaya akrilamida sudah dihubungkan dengan kemunculan pelbagai jenis kanser.

Seperti yang ditulis melalui mirror.co.uk, penyelidikan yang mengaitkan akrilamida dengan kanser masihlah dikerjakan pada tikus. Hingga masihlah diperlukan penyelidikan selanjutnya untuk lihat kesan yang pasti.

Subscribe to receive free email updates: