Ajaib, Pokok Ini Boleh Keluarkan Darah Yang Dapat Sembuhkan Pelbagai Penyakit

Beritafresh.com - Masyarakat Chongqing, China, dikejutkan oleh sebatang pokok yang dapat keluarkan 'darah'. Pokok ini telah lama tumbuh di ruang penempatan sekitaran rumah mereka yang memanglah padat. Pokok "berdarah" itu besar kemungkinan adalah Dragon Blood Tree, type pokok yang keluarkan getah pekat yang warnanya merah darah bila batangnya dipotong. Ini type pokok yang biasa tumbuh di pulau-pulau tropika seperti di Socorta, Maghribi, serta Kepulauan Canaria. Namun rupanya, pokok ini boleh hidup di lokasi Baratdaya China.

Getah "darah naga" (dragon blood) dipakai sebagai pewarna, pernis biola, sebagai bahan obat mulai sejak beberapa ratus th. lantas. Mendengar sebutannya yang unik, darah naga, tidak menghairankan apabila getah ini boleh dipakai dalam upacara keagamaan serta kombinasi bahan kimia.

Pharmacopoea, senarai ubat-ubatan tradisional Republik Rakyat China, juga mencatat Dragon Blood iaitu ubat tradisional China (Traditional Chinese Medicine) terkenal yang dipakai sepanjang beratus-ratus tahun untuk melancarkan peredaran darah, merawat luka, kurangkan rasa sakit, mengawal pendarahan, serta mempercepatkan pemulihan kulit, baik sebagai ubat luar ataupun ubat minum

Subscribe to receive free email updates: