Wajib Baca !!! Terlalu Sering Minum Ice Tea Sangat Berbahaya

Beritafres.com - Satu diantara minuman sejuk paling popular di negeri ini iaitu es teh manis atau tawar. Terlebih rakyat kelas menengah ke bawah tidak dapat terlepas dari minuman yang satu ini. Minuman ini sudah jadi favorite bermula sejak jaman jaman dulu, baik sebagai pelepas dahaga maupun sebagai rakan waktu makan. Walau demikian, tahukah anda kalau minuman nikmat yang satu ini nyatanya begitu berisiko untuk kesihatan anda? Menurut satu kajian yang dilakukan oleh beberapa penyelidik di Loyola University Medical Center di Chicago, Amerika Syarikat; es teh nyatanya boleh mengakibatkan terbentuknya batu ginjal apabila digunakan terlalu berlebih.

Kenapa sekian?
Seperti diambil dari everydayhealth hal semacam ini kerana tehmengandung oksalat yang makin lama bakal menyatu serta membuat satu kristal atau batu kecil di dalam buah pinggang. Batu ini boleh selalu jadi membesar serta menyumbat saluran kencing seorang. Terkecuali di pengaruhi oleh makanan serta minuman yang biasa anda mengambil, terbentuknya batu ginjal boleh juga di pengaruhi oleh banyak perkara seperti:

Buah Pinggang Pada Laki-laki
Batu buah pinggang berkembang 4 kali lebih cepat pada lelaki berbanding pada wanita
usia. Orang yang berumur kian lebih 40 th. mempunyai kemungkinan menanggung derita batu buah pinggang yang lebih tinggi

Pernah menanggung derita batu buah pinggang?
Orang yang pernah menanggung derita penyakit batu buah pinggang mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk alami perkara yang sama.

Mempunyai kisah keluarga
Orang yang mempunyai ahli keluarga yang pernah menanggung derita batu buah pinggang bakal mempunyai risiko yang lebih tinggi berbanding dengan orang yg tidak mempunyai ahli keluarga yang menanggung derita penyakit ini.

Untuk mengelak terbentuknya batu buah pinggang, batasilah konsumsiteh anda sehari-hari. Ingatlah kalau minuman yang sihat iaitu air putih. Oleh karenanya, yakinkan anda pengambilan sekurang-kurangnya 2 liter air putih sehari-harinya untuk menolong melindungi kesehatanginjal anda.
Diluar itu, kurangkan pengambilan garam anda serta makanlah makanan tambahan kalsium, yang boleh menolong kurangkan penyerapan oksalat didalam badan. Sitrat yang ada didalam lemon boleh juga menolong mengelak terbentuknya batu didalam buah pinggang.

Subscribe to receive free email updates: