Ini Faedah Luar Biasa Mandi Air Sejuk Yang Jarang Diketahui

Beritafresh.com - Acap kali kita sering dilanda rasa malas untuk sebatas pergi mandi, bersihkan diri, terutama dengan memakai air sejuk di waktu pagi hari. Walau sebenarnya, banyak faedah yang dapat anda peroleh ketika mandi dengan air sejuk pada pagi hari. Nyatanya mandi dengan air sejuk kayak faedahnya bagi kesihatan tubuh kita, ingin tahu apa sajakah?

Di bawah ini, ada 4 faedah tidak terduga yang dapat anda peroleh ketika mandi dengan air sejuk. Seperti yang ditulis oleh lifehack.

1. Membakar Lemak
Ada dua type lemak didalam badan, iaitu lemak putih serta lemak coklat. Lemak putih iaitu type lemak jahat yang beberapa orang berupaya untuk mengilangkannya. Apabila badan pengambilan banyak kalori tetapi tak dibakar, kandungan kalori itu terkumpul jadi lemak putih. Bila lemak coklat berperanan untuk menghangatkan badan anda. Lemak coklat bakal membakar kalori untuk bikin badanmu hangat apabila suhu tubuhmu sejuk. Hal semacam ini dapat diperoleh ketika anda mandi.
Faedah Mandi Air Sejuk
Menurut penyelidikan dari Scandinavia, pendedahan kepada suhu sejuk tingkatkan tahap metabolisme lemak coklat sejumlah lima belas kali ganda, yang boleh menolong seorang turunkan berat badan 9 pon dalam satu tahun bila berpanjangan.

2. Pemulihan cedera
Bila anda tengah alami kecederaan, mandi dengan air sejuk boleh menolong memulihkan rasa sakit akibat kecederaan itu.

3. Menguatkan Kekebalan Badan
Mandi dengan air sejuk boleh menguatkan kekebalan metabolisme badan. Hal semacam ini kerana hilnagnya lemak boleh hidupkan system kekebalan badan serta melepas virus melawan sel darah putih, hingga bikin badan anda tidak sering terasa sakit. Lantas, mandi dengan air sejuk boleh juga tingkatkan aliran darah keseluruhannya, yang boleh menolong menghindar tekanan darah tinggi serta pengerasan arteri.

4. Bikin Kulit serta Rambut Sihat
Bila anda mahu kurangkan jerawat, jadi sering-seringlah mandi dengan air sejuk. Air sejuk mengetatkan kutikula serta liang-liang, serta boleh bikin rambut bercahaya. Air sejuk bakal tutup kutikula, sehingga kotoran akan tidak terkumpul di kulit kepala.

Subscribe to receive free email updates: