Bahaya, Jangan Makan 7 Makanan Ini Ketika Perut Kosong

Ada banyak makanan yang boleh dimakan kehidupan seharian, tetapi penting juga untuk memberi perhatian kepada waktu makan yang sesuai, terutama apabila perut anda tetap masih kosong. Mungkin saja saja anda alami sakit perut apabila mengambil makanan itu. Ada banyak makanan yang sebaiknya dijauhi untuk dimakan selekasnya dalam keadaan perut kosong. Nah, ingin tahu makanan apa pun itu? Berikut ini senarainya.

1. Soda
Minuman bersoda mempunyai asam karbonat tinggi dan masa asid dalam soda bercampur dengan asid perut di perut, akan menyebabkan penguncupan dan buat anda sakit perut hingga mual-mual.

2. Tomato
Tomato juga mempunyai kandungan asid tinggi. Masa anda makan tomato semasa perut kosong, asam lambung dan asid di dalam tomato akan bertindak balas dan mengakibatkan gas yang boleh buat sakit perut, kembung dan begah.

3. Dadah
Apabila anda pernah membaca ketetapan minum ubat, anda tentu tidak digalakkan minum ubat dulu sebelum makan bukan? Hal sejenis ini kerana ubat boleh menghematasi dinding perut apabila anda belum makan dan waktu bercampur dengan asam lambung, ini jadi kronik keadaan perut.

4. Makanan pedas
Mengambil makanan pedas masa anda belum makan apa pun juga hal yang buruk kerana capsaicin (sebatian pedas pada cili) yang bercampur dengan asid perut menyebabkan reaksi yang buat perut sakit dan kejang.

5. kopi
Apabila sebahagian orang memulakan pagi hari dengan minum kopi, sebenarnya itu tidaklah hal yang baik kerana kandungan kafeinnya yang boleh menyebabkan perut menghasilkan gas. Itu mengapa perut anda boleh kembung kerana minum kopi. Anda mungkin saja saja minum kopi saat perut kosong.

6. Yogurt
Walaupun yogurt memang siapkan probiotik yang sihat untuk tubuh, namun tidaklah bermakna boleh dimakan semasa perut kosong. Tetapi kandungan asid dalam yogurt akan buat perut sakit.

7. Pisang
Buah pisang memang sihat dimakan ketika sarapan, tetapi jadi pisang ketika perut kosong boleh menyebabkan kenaikan jumlah magnesium dalam darah yang mengganggu keseimbangan kalsium dalam darah.

Jadi, apabila pagi hari anda belum makan apa-apa, sebaiknya jauhi sekian makanan di atas ya agar tidak alami sakit perut.

Subscribe to receive free email updates: