Amazing, Anak 4 Tahun Ini Sudah Mendaki 16 Gunung

Beritafresh.com - seorang kanak-kanak kecil berusis 4 tahun ternyata mampu menakhlukkan 16 gunung di Indonesia. Adalah Max kanak-kanak dari Nyoman Sukaryasih seorang doktor haiwan yang menghebohkan Netizen. Tentu saja Max tak sendiri setiap kali mendaki gunung. Ya, Max memang ditemani oleh Nyomie (panggilan akrab Nyoman Sukaryasih). Max sendiri sudah diajak Nyomie meandaki gunung sejak usia 5 bulan, gunung pertama yang ditakhlukkan adalah Gunung Bromo.
Awalnya Nyomie memang tak bermaksud mengajar anaknya itu untuk mendaki, namun kerana hobinya yang suka mendaki gunung, Nyomie kemudian mengajak Max. Namun pendakian pertama ternayata membuat Max senang dan akhirnya terus berlanjut hingga saat ini. 

Max pertama kali ikut tracking di laluan mendaki dengan berjalan sendiri ketika umur 11 bulan. Saat Max selalu ikut ibunya ketika naik gunung, tentu saja di keadaan medan yang berat Nyomie akan menggendong anak pertamanya itu. Selain ingin mengajarkan cinta linkungan dan alam pada Max, Nyomie juga ingin mengajar falsafah bahawa sesuatu yang dimiliki saat ini berawal dari perjuangan dan proses panjang untuk memilikinya.
Nyoman dan max
Hemm, cerita Max dan Nyomie sontak menjadi viral di Netizen indonesia. Bagaimana tidak, seorang kanak-kanak berusia 4 tahun bukannya bermain di playground, Mall, atau taman justru sudah mampu mendaki gunung.

Subscribe to receive free email updates: